KEMAHIRAN KOMUNIKASI OLEH FATIN NUR AMIRAH BINTI MOHD YASIN PPISMP BAHASA MELAYU 2

 



KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR

1.0     PENGENALAN

Kemahiran mendengar dan bertutur adalah satu daripada serta proses komunikasi yang terpenting dan merupakan unsur yang paling asas dalam kehidupan seharian.

kemahiran mendengar

KONSEP KEMAHIRAN MENDENGAR

Kemahiran mendengar adalah keupayaan murid mendengar secara teliti, memahami perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan dan dapat memberikan maklum balas.

Rajah diatas menunjukkan tentang konsep kemahiran mendengar. Ia memberikan dua maksud kemahiran mendengar iaitu memerlukan kemahiran dalam bahasa yang melibatkan kecekapan dan kepandaian seseorang. Selain itu juga menjelaskan denifisi kemahiran mendengar iaitu kemasukan input bahasa. Melalui dua input iaitu bunyi bahasa yang dilakukan oleh telingan dan penyerapan makna ayat didalam satu proses pemahaman yang dilakukan oleh otak.













 Rajah diatas menunjukkan tentang takrif kemahiran mendengar. Takrif ini menjelaskan lebih tepat mengenai kemahiran mendengar serta proses mendengar serta proses memahami. Proses mendengar ini boleh didefinisikan kepada keupayaan murid mendengar dengan teliti, memahami dan menghayati perkara yang didengar dalam pelbagai konteks dan situasi. Dapat dilihat juga contoh contoh bagi setiap peringkat.






Rajah diatas mengenai proses mendengar. Ianya mempunyai empat proses. Proses pertama mendengar deretan bunyi bahasa , contoh, kita dapat mengenal pasti dari mana datangnya sesuatu bunyi. . Proses yang kedua adalah memahami bunyi bunyi bahasa iaitu, selepas menerima dan memproses maklumat yang disampaikan. Proses yang ketiga adalah proses di mana kita menilai bunyi yang didengarkan seperti mentafsir sama ada sesuatu bunyi yang didengar itu memerlukan respon ataupun tidak. Dan proses yang terakhir adalah proses tindak balas terhadap bunyi bunyi itu. Proses ini dapat kita lihat semasa seseorang yang mendengar itu memberikan  sesuatu reaksi iaitu sama ada dengan cara bertindak ataupun bertutur.


 

👉







                                 ( Rajah 2.4 : Tujuan Kemahiran Mendengar)

Rajah diatas tentang tujuan membaca. Jelasnya, tujuan mendengar adalah Kita dapat mengenal pasti dan mentafsir isi tersirat yang hendak disampaikan oleh penutur. Serta dapat mencari maklumat serta memperoleh idea sesuatu bahasa.







                        ( Rajah 2.5 : Bentuk Kemahiran Mendengar)

Rajah diatas adalah bentuk kemahiran mendengar. Ianya mempunyai tujuh bentuk kemahiran. Ia menunjukkan bagaimana cara kita menerima sesuatu bahasa itu.





                                                  (Rajah 2.6 : Jenis Aktiviti Mendengar)

 

Rajah diatas menerangkan tentang aktiviti mendengar bagi membolehkan pelajar mendalami kemahiran mendengar melalui perbuatan.  Ia juga meenerangkan jenis tindak balas individu dengan kemahiran mendengar.Rajah diatas menunjukkan pengertian aktiviti serta contoh atau  jenis aktiviti yang dapat dilakukan didalam kelas. Aktiviti mendengar kontekstual mempunyai tiga aktiviti iaitu TINDAK BALAS RINGKAS iaitu tindak balas paling ringan seperti aktiviti meneka siapa saya. Kedua ialah TINDAK BALAS LEBIH LAMA iaitu tindak balas untuk pelajar memberikan ulasan serta kefahaman. Dan tindak balas terakhir adalah ASAS BERBINCANG iaitu kerja berkumpulan untuk melakukan rumusan. 


3.0 KEMAHIRAN BERTUTUR 


                                         (Rajah 2.7 : Konsep Kemahiran Bertutur)

Rajah diatas menunjukkan berkenaan dengan konsep bertutur dan daripada mana pertuturan ini terjadi. Dan kemahiran ini terjadi selepas kemahiran mendengar bahasa


                                 (Rajah 2.8 : Takrif Kemahiran Bertutur)

Rajah ini berkenaan takrif kemahiran bertutur. Bertutur merupakan satu cara berkomunikasi yang kompleks dan melibatkan proses mental yang menggerakkan alat pertuturan untuk mengeluarkan bunyi bahasa yang bermakna. Terdapat juga beberapa usur yang memberikan kepentingan dalam pertuturan individu IAITU JEDA , NADA, TEKANAN, SEBUTAN, INTONASI DAN TEKANAN.





                (Rajah 2.9 : PERINGKAT KEMAHIRAN BERTUTUR)

Pada peta minda ini, kita dapat lihat peringkat perkembangan pelajar dalam pembelajaran. Setiap peringkat menunjukkan bahawa pelajar sedang melalui proses mendengar dan mula bertutur. Pelajar memberikan tindak balas untuk mencari maklumat serta membuat kesimpulan.


                    (Rajah 2.9 : TUJUAN KEMAHIRAN BERTUTUR)

Rajah diatas menunjuk tujuan kepentingan kemahiran belajar.

 


               ( Rajah 3.0, Faktor Yang Mempengaruhi Kemahiran Bertutur)

 

Rajah ini menunjukkan tentang faktor faktor yang mempengaruhi kemahiran bertutur. Hal ini kerana apabila faktor faktor ini berjalan dengan baik dan seimbang, individu akan lebih mudah untuk bertutur. Contohnya dari segi kesihatan, jika individu mempunyai masalah semasa kelahiran, ia akan memberi akibat kepada kesihatan otak individu. Contoh kedua pula ada alam sekitar. Individu akan mudah bertutur apabila orang sekeliling menuturkan sesuatu, maka terjadilah ajukan perkataan dan ayat tersebut.


                                                 ASPEK ASPEK PERTUTURAN 



                                   (RAJAH 3.1:       Aspek Pertuturan Verbal)

Rajah ini menunjukkan tentang ciri pertuturan verbal yang merangkumi tujuh lagi aspek .      Peraturan verbal ini adalah komunikasi yang disampaikan kepada orang lain secara lisan atau bertulis. Contohnya, bercerita atau berceramah.


                 (Rajah 3.2 : Aspek Pertuturan Bukan Verbal )

Rajah diatas menunjukkan aspek pertuturan bukan verbal dimana ia merangkumi tujuh perbuatan. Hal ini kerana apabila bertuturan, kita akan mudah melakukan Gerakan tangan dan menunjukkan contoh. Selain itu juga, ianya untuk membantu orang kurang upaya untuk berkomunikasi. Contohnya dengan pengunaan bahasa isyarat.

 

AKTIVITI BERTUTUR SECARA KONTEKSTUAL



                                ( Rajah 3.3 : Aktiviti Bertutur Secara Kontekstual)

Rajah diatas menunjukkan tentang contoh contoh aktiviti bagi bertutur secara kontekstual. Aktiviti ini Membolehkan individu mengamalkan bahasa dalam bidang komunikasi dan aktiviti bertutur secara kontekstual dapat menjadikan seseorang individu itu berani dan yakin untuk menguarkan sebarang idea mahupun pendapat dan berfikir secara matang.

 

3.1  KESIMPULAN

Dalam penghasilan kerja ini jelaslah bahawa kemahiran mendengar dan bertutur ini amat penting dalam kehidupan harian manusia. Hal ini kerana, individu boleh menjalani kehidupan dengan sempurna di samping ibu bapa, rakan rakan, dan guru yang memainkan peranan penting dalam mengembangkan daya kemahiran seseorang dari segi mendengar dan bertutur.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR OLEH NURUL FARAHIYAH BINTI ROSDI PPISMP BAHASA MELAYU 2

KONSEP MEMBACA OLEH LIM XIN TIAN PPISMP BAHASA MELAYU 2