KEMAHIRAN KOMUNIKASI OLEH FATIN NUR AMIRAH BINTI MOHD YASIN PPISMP BAHASA MELAYU 2
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
Kemahiran mendengar dan bertutur adalah
satu daripada serta proses komunikasi yang terpenting dan merupakan unsur yang
paling asas dalam kehidupan seharian.
kemahiran mendengar
KONSEP KEMAHIRAN MENDENGAR
Kemahiran mendengar adalah keupayaan
murid mendengar secara teliti, memahami perkara yang didengar dalam pelbagai
situasi pengucapan dan dapat memberikan maklum balas.
Rajah diatas menunjukkan tentang konsep kemahiran mendengar. Ia memberikan dua maksud kemahiran mendengar iaitu memerlukan kemahiran dalam bahasa yang melibatkan kecekapan dan kepandaian seseorang. Selain itu juga menjelaskan denifisi kemahiran mendengar iaitu kemasukan input bahasa. Melalui dua input iaitu bunyi bahasa yang dilakukan oleh telingan dan penyerapan makna ayat didalam satu proses pemahaman yang dilakukan oleh otak.
Rajah diatas menunjukkan tentang takrif
kemahiran mendengar. Takrif ini menjelaskan lebih tepat mengenai kemahiran
mendengar serta proses mendengar serta proses memahami. Proses mendengar ini
boleh didefinisikan kepada keupayaan murid mendengar dengan teliti, memahami
dan menghayati perkara yang didengar dalam pelbagai konteks dan situasi. Dapat
dilihat juga contoh contoh bagi setiap peringkat.
Rajah diatas mengenai proses mendengar. Ianya mempunyai empat proses. Proses pertama mendengar deretan bunyi bahasa , contoh, kita dapat mengenal pasti dari mana datangnya sesuatu bunyi. . Proses yang kedua adalah memahami bunyi bunyi bahasa iaitu, selepas menerima dan memproses maklumat yang disampaikan. Proses yang ketiga adalah proses di mana kita menilai bunyi yang didengarkan seperti mentafsir sama ada sesuatu bunyi yang didengar itu memerlukan respon ataupun tidak. Dan proses yang terakhir adalah proses tindak balas terhadap bunyi bunyi itu. Proses ini dapat kita lihat semasa seseorang yang mendengar itu memberikan sesuatu reaksi iaitu sama ada dengan cara bertindak ataupun bertutur.
( Rajah 2.4 : Tujuan Kemahiran Mendengar)
Rajah diatas tentang tujuan membaca.
Jelasnya, tujuan mendengar adalah Kita dapat mengenal pasti dan mentafsir isi
tersirat yang hendak disampaikan oleh penutur. Serta dapat mencari maklumat
serta memperoleh idea sesuatu bahasa.
( Rajah 2.5 : Bentuk
Kemahiran Mendengar)
Rajah diatas adalah bentuk kemahiran
mendengar. Ianya mempunyai tujuh bentuk kemahiran. Ia menunjukkan bagaimana
cara kita menerima sesuatu bahasa itu.
(Rajah 2.6 : Jenis Aktiviti Mendengar)
Rajah diatas menerangkan tentang aktiviti mendengar bagi membolehkan pelajar mendalami kemahiran mendengar melalui perbuatan. Ia juga meenerangkan jenis tindak balas individu dengan kemahiran mendengar.Rajah diatas menunjukkan pengertian aktiviti serta contoh atau jenis aktiviti yang dapat dilakukan didalam kelas. Aktiviti mendengar kontekstual mempunyai tiga aktiviti iaitu TINDAK BALAS RINGKAS iaitu tindak balas paling ringan seperti aktiviti meneka siapa saya. Kedua ialah TINDAK BALAS LEBIH LAMA iaitu tindak balas untuk pelajar memberikan ulasan serta kefahaman. Dan tindak balas terakhir adalah ASAS BERBINCANG iaitu kerja berkumpulan untuk melakukan rumusan.
3.0 KEMAHIRAN BERTUTUR
(Rajah 2.7 : Konsep Kemahiran Bertutur)
Rajah diatas menunjukkan
berkenaan dengan konsep bertutur dan daripada mana pertuturan ini terjadi. Dan
kemahiran ini terjadi selepas kemahiran mendengar bahasa
(Rajah 2.8 :
Takrif Kemahiran Bertutur)
Rajah ini berkenaan takrif kemahiran
bertutur. Bertutur merupakan satu cara berkomunikasi yang kompleks dan
melibatkan proses mental yang menggerakkan alat pertuturan untuk mengeluarkan
bunyi bahasa yang bermakna. Terdapat juga beberapa usur yang memberikan
kepentingan dalam pertuturan individu IAITU JEDA , NADA, TEKANAN, SEBUTAN, INTONASI
DAN TEKANAN.
(Rajah 2.9 : PERINGKAT
KEMAHIRAN BERTUTUR)
Pada peta minda ini, kita dapat lihat
peringkat perkembangan pelajar dalam pembelajaran. Setiap peringkat menunjukkan
bahawa pelajar sedang melalui proses mendengar dan mula bertutur. Pelajar
memberikan tindak balas untuk mencari maklumat serta membuat kesimpulan.
(Rajah 2.9 : TUJUAN
KEMAHIRAN BERTUTUR)
Rajah diatas menunjuk tujuan kepentingan
kemahiran belajar.
(
Rajah 3.0, Faktor Yang Mempengaruhi Kemahiran Bertutur)
Rajah ini menunjukkan tentang faktor
faktor yang mempengaruhi kemahiran bertutur. Hal ini kerana apabila faktor
faktor ini berjalan dengan baik dan seimbang, individu akan lebih mudah untuk
bertutur. Contohnya dari segi kesihatan, jika individu mempunyai masalah semasa
kelahiran, ia akan memberi akibat kepada kesihatan otak individu. Contoh kedua
pula ada alam sekitar. Individu akan mudah bertutur apabila orang sekeliling
menuturkan sesuatu, maka terjadilah ajukan perkataan dan ayat tersebut.
(RAJAH 3.1: Aspek Pertuturan Verbal)
Rajah ini menunjukkan tentang ciri
pertuturan verbal yang merangkumi tujuh lagi aspek . Peraturan verbal ini adalah komunikasi
yang disampaikan kepada orang lain secara lisan atau bertulis. Contohnya,
bercerita atau berceramah.
(Rajah 3.2 : Aspek Pertuturan
Bukan Verbal )
Rajah diatas
menunjukkan aspek pertuturan bukan verbal dimana ia merangkumi tujuh perbuatan.
Hal ini kerana apabila bertuturan, kita akan mudah melakukan Gerakan tangan dan
menunjukkan contoh. Selain itu juga, ianya untuk membantu orang kurang upaya
untuk berkomunikasi. Contohnya
dengan pengunaan bahasa isyarat.
AKTIVITI
BERTUTUR SECARA KONTEKSTUAL
( Rajah 3.3 :
Aktiviti Bertutur Secara Kontekstual)
Rajah diatas menunjukkan tentang contoh
contoh aktiviti bagi bertutur secara kontekstual. Aktiviti ini Membolehkan
individu mengamalkan bahasa dalam bidang komunikasi dan aktiviti bertutur
secara kontekstual dapat menjadikan seseorang individu itu berani dan yakin
untuk menguarkan sebarang idea mahupun pendapat dan berfikir secara matang.
3.1 KESIMPULAN
Dalam penghasilan kerja ini jelaslah
bahawa kemahiran mendengar dan bertutur ini amat penting dalam kehidupan harian
manusia. Hal ini kerana, individu boleh menjalani kehidupan dengan sempurna di
samping ibu bapa, rakan rakan, dan guru yang memainkan peranan penting dalam
mengembangkan daya kemahiran seseorang dari segi mendengar dan bertutur.
Ulasan
Catat Ulasan