KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR OLEH NURUL FARAHIYAH BINTI ROSDI PPISMP BAHASA MELAYU 2

 

KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR


1.0 PENGENALAN

 

Pada zaman pascakemerdekaan ini,kemahiran berbahasa harus dikuasai oleh setiap individu agar dapat mencapai kejayaan dalam kehidupan.Kepentingan kemahiran ini ialah dapat melancarkan proses pengajaran serta pembelajaran dengan lebih berkesan dan membuahkan hasil yang berkualiti.Komponen asas seperti mendengar dan bertutur mempengaruhi kemahiran bukan lisan iaitu membaca dan menulis.Kemahiran mendengar dan bertutur mempunyai beberapa perkara asas iaitu konsep,objektif serta proses dan bentuk.Kemahiran mendengar dan bertutur merupakan aspek asas yang terpenting dalam kemahiran berbahasa.Ianya penting terutamanya kepada seorang guru dan pelajar.Oleh itu,seseorang guru itu mestilah kreatif supaya dapat menarik minat para pelajar bagi memastikan ajaran yang disampaikan itu diterima oleh mereka dengan baik.



                                            Rajah 1.Kemahiran Mendengar dan Bertutur.

Kemahiran mendengar merujuk kepada pelbagai situasi pengucapan seperti cerita,arahan,perbualan,soal jawab laporan berita dan perbincangan dapat didengar dengan teliti dan difahami oleh para pelajar.Kemahiran mendengar terjadi pada peringkat penerimaan dan merupakan kemahiran lisan yang paling asas.Seterusnya,kemahiran bertutur pula ialah perbuatan yang melafazkan bunyi-bunyi daripada alat-alat sebutan iaitu artikulator manusia.


2.0 KEMAHIRAN MENDENGAR

2.1 Konsep Kemahiran Mendengar

 

Konsep kemahiran mendengar merangkumi gabungan daripada aktiviti mendengar, memahami dan mengingati.Selain itu,aspek fizikal,psikologi dan neurologi serta pendengaran bagi mengkritik juga merupakan konsep kemahiran mendengar.


Rajah 2.Konsep Kemahiran Mendengar.

Gabungan segala yang didengari,difahami dan diingati ialah pelbagai cara yang merupakan konsep kemahiran mendengar.Proses pendengaran ini berlaku menerusi latihan-latihan khas yang dilaksanakan.Seseorang itu akan lebih banyak mendengar melalui pengalaman berbanding melalui kecerdasan otak.Proses mendengar dipengaruhi oleh aspek fizikal,psikologi dan neurologi kerana memerlukan penyatuan idea yang logik dan memberi kesan.Proses ini terjadi menerusi pemikiran seseorang dan bukanya perasaan mereka.

 

Berdasarkan Kamus Pelajar Edisi Kedua(2004),mendengar beerti keupayaan menangkap sesuatu suara atau bunyi dengan menggunakan telinga.Sementara itu,konsep mendengar pula bermaksud kebolehan murid untuk mendengar dengan teliti,memahami dan menghayati dengan cara lisan terhadap perkara yang didengar dalan situasi pengucapan seperti perbualan,perbincangan,berita dan lain-lain.

 

Menurut ILA (1996),maksud kemahiran mendengar ialah satu proses menerima atau memahami makna dan bertindak balas terhadap sesuatu percakapan atau bukan percakapan.Selain itu,ILA juga berkata kemahiran ini juga melibatkan proses minda dan pemikiran.

 

 2.2 Proses Kemahiran Mendengar

 

Terdapat empat proses kemahiran mendengar iaitu mendengar deretan bunyi-bunyi bahasa,memahami bunyi bahasa,menilai bunyi bahasa dan bertindak balas terhadap bunyi bahasa.




Rajah 3.Proses Kemahiran Mendengar.

 

Peringkat pertama proses pendengaran ialah mendengar deretan bunyi-bunyi bahasa yang bermaksud telinga dan otak seseorang itu akan mendengar deretan bunyi bahasa daripada ujaran penutur.Segala bunyi yang ada  di persekitaran seseorang itu dapat didengar oleh telinganya tanpa sebarang had,tetapi bukan kesemua bunyi tersebut memberi makna.Selain itu,makna bunyi yang didengar akan diproses oleh otak seseorang itu.

Sementara itu,memahami bunyi bahasa adalah peringkat keduanya.Terdapat tujuan dalam ujaran yang dituturkan oleh penutur,contohnya tujuan untuk bertanya atau memaklumkan sesuatu.Oleh itu,bunyi-bunyi bahasa itu perlu didengar dengan baik agar dapat memahami dan memprosesnya dengan lebih berkesan.Kemudian,bunyi ujaran penutur dan pemahaman pendengar dapat dihubungkan.

 

Seterusnya,proses menilai bunyi-bunyi bahasa yang melibatkan peranan otak.Pendengar mesti mahir dalam menilai dan menguasai makna daripada ujaran yang didengarnya.Hal ini disebabkan oleh,tidak semua pemahaman seseorang itu tentang bunyi yang diujarkan oleh penutur itu menepati maksud sebenarnya.Pada proses ini,pendengar mestilah mampu untuk menilai serta dapat menguasai makna daripada bahasa yang didengar.Contohnya,seseorang itu perlu tahu bahawa penutur itu sedang marah jika intonasi ujaranya nyaring dan keras.

 

Lain daripada itu,peringkat yang terakhir ialah bertindak terhadap bunyi bahasa iaitu membuat implikasi tentang maksud penutur.Oleh itu,pendengar perlu membuat konsep pemahaman dan makna yang tepat tentang maksud ujaran penutur.Tindak balas boleh diberikan setelah penyesuaian pendengar menepati ujaran yang dilafazkan oleh penutur.Contoh tindakan oleh pendengar seperti memberikan jawapan atau penjelasan dan bertindak menerusi perbuatan.

2.3 Jenis Kemahiran Mendengar

Kemahiran mendengar mempunyai dua jenis.Jenis-jenis ini digelar sebagai intensif dan ekstensif

 



Rajah 4.Jenis Kemahiran Mendengar.

 

Kemahiran mendengar intensif dilakukan menerusi aktiviti dan latihan formal.Jenis ini mempunyai dua bahagian iaitu latihan yang berpusatkan kefahaman makna dan latihan yang menumpukan terhadap latihan mendengar bahasa yang dituturkan.Contoh cara kedua-dua bahagian ini ialah mendengar arahan,menjawab soalan kefahaman,mendengar untuk mendapatkan maklumat,membuat ringkasan,menyelesaikan masalah.Seterusnya, mendengar secara ekstensif dilakukan apabila murid-murid telah menguasai kemahiran mendengar intensif dan membolehkan murid-murid memberi komen,melengkapkan cerita,mencari isi penting dan mengajukan pendapat serta hujah yang baik.

 3.0 KEMAHIRAN BERTUTUR

3.1 Konsep Kemahiran Bertutur


 



Rajah 5. Konsep Kemahiran Bertutur


 Erti pertuturan ialah gabungan bunyi-bunyi bahasa yang dilafazkan.Peringkat produksi ialah di mana berlakunya pertuturan,proses ini berlaku setelah seseorang itu dapat mendengar serta memahami perkara yang didengarnya dengan baik.Proses ini dipengaruhi oleh aspek fizikal,kesihatan,persekitaran dan jantina. Antara aspek pentingnya seperti, sebutan, tekanan, jeda, mora, intonasi, nada, kelancaran, tatabahasa, kefasihan dan laras bahasa.

 

3.2 Peringkat Kemahiran Bertutur

 Kemahiran bertutur mempunyai empat peringkat iaitu awal,pertengahan dan maju.



Rajah 6. Peringkat Kemahiran Bertutur


Pada peringkat awal,contoh aktiviti yang dilakukan ialah ayat-ayat yang didengar akan diajuk oleh pendengar,mendapatkan maklumat dengan menyoal dan lain-lain.Lain daripada itu,peringkat pertengahan juga mempunyai aktiviti yang tersendiri seperti membuat deskripsi terhadap sesuatu gambar atau objek,memcerita pengalaman atau peristiwa,membuat ulasan serta memberi pandangan atau pendapat dengan cara mudah dan sebagainya.Manakala aktiviti yang boleh dilakukan untuk peringkat maju pula ialah dengan mengambil bahagian dalam sesuatu perbincangan atau perbualan,memberi arah atau hala kepada seseorang yang ingin ke sesuatu tempat,menceburi bidang lakonan dan mendeklamasi puisi.

 

3.3 Aktiviti Kemahiran Bertutur

 

Bilangan aktiviti dalam kemahiran bertutur adalah sebanyak enam iaitu latih tubi sebutan,nyanyian,latihan pandang dan sebut,karangan lisan,memproses maklumat dan interaksi sosial. 






Rajah 7.Aktiviti Kemahiran Bertutur.

 

Pertama ialah latih tubi sebutan,aktiviti ini membolehkan murid-murid menguasai bunyi-bunyi bahasa,sebutan dan pola sesuatu ayat.Latih tubi melatih murid-murid menyebut sesuatu bunyi dengan tepat.Contoh ayatnya ialah “Pandang pandan tepi pagar depan padang”.Selain itu,aktiviti nyanyian digunakan oleh pelajar sebagai bahan untuk ditiru dan memerlukan penyebutan bunyi-bunyi dengan betul,mengikut rentak serta nada.Seterusnya,penggunaan gambar-gambar dalam teks digunakan bagi aktiviti latihan pandang dan sebut.Di samping itu,karangan lisan merupakan aktiviti yang dihasilkan pelajar berpandukan bahan daripada guru.Para pelajar menulis karangan dengan bahan yang diperoleh melalui bahan rangsangan iaitu bersoal jawab.Seterusnya,aktiviti memproses maklumat dilakukan dalam bentuk kumpulan dan wujudnya komunikasi antara pelajar kerana ingin berbincang serta menilai fakta-fakta yang dikemukakan bagi menyelesaikan sesuatu tugasan.Selain itu, aktiviti ketujuh ialah interaksi sosial yang menumpukan tentang penggunaan bahasa yang sesuai dalam konteks sosial tertentu.Perbualan,perbincangan,simulasi dan lakonan merupakan bentuk interaksi sosial.

KESIMPULAN

Konklusinya,kemahiran mendengar dan bertutur amatlah penting dalam kehidupan seharian bagi melahirkan suasana berkomunikasi yang lebih berkesan.Lebih-lebih lagi dari segi pengajaran dan pembelajaran bahasa,kerana kemahiran ini harus dikuasai oleh semua pelajar supaya mereka dapat menguasai sesuatu kandungan mata pelajaran yang dipelajari.Jika seseorang itu dapat mendengar dan bertutur dengan baik maka proses pengajaran dan pembelajaran akan berjalan dengan lancar.

 

 RUJUKAN

·         Afini Sarifuddin.(2018).Kemahiran mendengar dan bertutur.Dimuat turun daripada

https://www.academia.edu/40143019/_BMM_1034_KEMAHIRAN_MENDENGAR_DAN_BERTUTUR

·         Amin.(2011).Kemahiran mendengar.Dimuat turun daripada

http://notagurupelatih.blogspot.com/2011/09/kemahiran-mendengar.html#comment-form

·         (2012,November 6).Aktiviti pengajaran kemahiran bertutur.Dimuat turun daripada

http://caeser-rio.blogspot.com/2012/11/aktiviti-pengajaran-kemahiran-bertutur.html

·         Aisya.(2013,April 23).Aspek-aspek penting kemahiran berbahasa.Dimuat turun daripada

http://ekspresibahasamelayu.blogspot.com/2013/04/aspek-aspek-penting-kemahiran-berbahasa.html

·         Habibu Morsili.(2013,April 7).Kemahiran mendengar dan bertutur.Dimuat turun daripada

https://www.slideshare.net/ozlyn/kemahiran-mendengar-18376002

·         (2013,Ogos 23).Bahasa melayu.Dimuat turun daripada

http://bahasamelayudnisenu.blogspot.com/2011/10/kemahiran-bertutur.html

 

 

 


 

 

 







Ulasan

  1. How to Make Money from playing casino games
    In terms of how งานออนไลน์ to make money from casino games, you can do so without having to deposit money. It's simple and simple: deposit money directly into your

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KEMAHIRAN KOMUNIKASI OLEH FATIN NUR AMIRAH BINTI MOHD YASIN PPISMP BAHASA MELAYU 2

KONSEP MEMBACA OLEH LIM XIN TIAN PPISMP BAHASA MELAYU 2