KONSEP MEMBACA OLEH LIM XIN TIAN PPISMP BAHASA MELAYU 2
KONSEP MEMBACA
Mutakhir ini,terdapat ramai orang
kanak-kanak mahupun pelajar-pelajar tidak berminat untuk membaca.Kebanyakan
generasi muda sekarang hanya berminat dalam dunia teknologi sahaja seperti
melayari internet,menonton drama,bermain permainan komputer,menonton TikTok dan
sebagainya.Dengan itu,semua pihak perlu bekerjasama untuk membolehkan generasi
muda sekarang berminat dalam membaca.Tanggungjawab sebagai seorang guru telah
memainkan peranan yang penting dalam memupuk minat membaca dalam jati diri seseorang
pelajar dengan membimbing dan mengajar cara-cara membaca kepada semua pelajar.
1.0 PENGENALAN
Perkataan
‘membaca’ membawa maksud memerhatikan isi sesuatu yang tertulis atau tercetak
dengan teliti dan memahamkan makna kandungannya menurut Kamus Dewan Edisi
Keempat 2008.Membaca juga bermaksud pemindahan daripada bentuk tulisan kepada
bentuk suara.Selain daripada pemindahan tersebut,membaca juga perlu menangkap
makna dan memahami apa yang telah dibaca.Membaca merupakan suatu proses yang
dinamik dan kompleks.Keupayaan membaca dengan pantas,memahami dan mengingat
fakta mentah serta kebolehan membuat interpretasi secara bijak dan analitis.
Berdasarkan
rajah di atas,terdapat enam aspek yang terkandung dalam kemahiran membaca iaitu
konsep membaca,proses membaca,jenis membaca,teknik bacaan,faktor membaca yang
mempengerahui kebolehan membaca dan tujuan membaca.
2.0 KONSEP MEMBACA
Rajah di bawah
telah menunjukkan bahawa maksud dan konsep bagi kemahiran membaca.
Membaca
didefinisikan sebagai penggabungan beberapa kemahiran iaitu penglihatan yang
diskriminatif,kemahiran mengingat,mendengar untuk membezakan bunyi-bunyi dengan
tepat dan jelas,menyebut bunyi-bunyi yang dilambangkan oleh
huruf-huruf,menggabungkan penyebutan bunyi-bunyi itu untuk membentuk perkataan
serta kebolehan memindahkan lambang-lambang yang dibacanya kepada sistem saraf
pusat untuk menterjemah dan memahami apa yang dibacanya menurut Rahmiah
Hj.Sabran dan Rahim Syam (1985).
Menurut
kata(Kamarudin Haji Husin,1988),seseorang yang berupaya memindahkan tulisan
kepada suara dengan lancar tetapi tidak memahami apa yang disuarakan itu maka
murid tersebut tidak boleh dianggap sebagai pandai membaca.Hal ini kerana seseorang
murid yang berjaya menguasai kemahiran membaca itu bukan sahaja dapat
memindahkan tulisan kepada suara tetapi dia juga perlu faham maksud dan apa isi
yang telah dia baca.Dengan itu,murid itu baru boleh dianggap telah menguasai
kemahiran membaca dengan baik.
2.1 PROSES MEMBACA
Rajah di bawah
telah menyatakan bahawa terdapat dua proses yang terlibat dalam kemahiran
membaca.
Membaca
merupakan satu perlakuan yang boleh mendapatkan maklumat melalui
lambang-lambang bertulis atau bercetak.Aktiviti membaca telah melibatkan dua
proses iaitu mendapatkan maklumat atau makna daripada bunyi-bunyi yang
disuarakan dan menterjemahkan lambang bertulis atau bercetak kepada bunyi
bahasa.
2.2 JENIS MEMBACA
Berdasarkan
rajah di bawah,terdapat dua jenis bacaan dalam kemahiran membaca iaitu bacaan
mekanis dan bacaan mentalis.
Terdapat dua
jenis membaca dalam konsep membaca iaitu bacaan mekanis dan mentalis.Bacaan
mekanis adalah bacaan bersuara dengan sebutan yang jelas dan tepat mengikut
sistem bunyi bahasa Melayu.Dalam jenis bacaan mekanis,bacaan tersebut
mementingkan sebutan huruf dan bunyi yang betul,membaca mengikut
intonasi,menggunakan nada dan tekanan yang betul dalam keadaan yang
berbeza.Bahan bacaan yang digunakan dalami jenis bacaan mekanis adalah lebih
mudah difahami daripada jenis bacaan mentalis.Bagi jenis bacaan mentalis
pula,ia dikenali sebagai bacaan akliah.Bacaan mentalis ini bertujuan untuk
lebih memahami idea atau buah fikiran dalam sesebuah bahan bacaan.Jenis bacaan
mentalis ini akan dilaksanakan selepas murid telah menguasai bacaan bersuara
kerana ia hanya akan dilaksanakan di dalam hati sahaja tanpa suara.
2.3 TEKNIK BACAAN
Rajah 2.3 telah
menunjukkan bahawa terdapat empat teknik bacaan dalam kemahiran membaca iaitu
bacaan intensif,bacaan skimming,bacaan ekstensif dan bacaan scanning.
Teknik bacaan yang
pertama,bacaan intensif ialah sejenis teknik bacaan yang dilaksanakan di bawah
pimpinan guru dan ia memerlukan ketelitian yang tinggi.Bacaan intensif
dilakukan berdasarkan petikan yang pendek untuk mengkaji pola-pola
ayat,tatabahasa,kosa kata dan sebagainya dan tujuannya adalah untuk
meningkatkan kebolehan murid dalam pemahaman dan pentafsiran is-isi yang telah
dibaca dengan tepat.Selain itu,teknik bacaan tersebut juga membolehkan
murid-murid dapat membuat rumusan ataupun kesimpulan selepas habis membaca
bahan bacaan.Teknik yang kedua ialah teknik bacaan skimming.Teknik bacaan
skimming merupakan satu kaedah membaca dengan pantas dengan mengutip idea yang
penting sahaja dalam masa yang singkat.
Teknik yang
ketiga ialah teknik bacaan ekstensif.Teknik ini merupakan satu kegiatan membaca
secara luas dan dilakukan di luar kelas.Teknik tersebut mementingkan
peningkatan kemahiran pemahaman,peningkatan kepantasan membaca,pembinaan dan
pengukuhan minat membaca dan kebolehan mengutip isi-isi penting.Teknik yang
keempat ialah teknik bacaan scanning.Teknik ini merupakan satu kemahiran untuk
mendapatkan suatu maklumat dengan cepat dan mencari jawapan untuk suatu soalan
atau mencari suatu maklumat secara khusus.Tujuan bagi teknik ini adalah untuk
menentukan kecekapan seseorang murid untuk mencari sesuatu maklumat yang
tertentu.
2.4 FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEBOLEHAN MEMBACA
Rajah di bawah
telah menunjukkan bahawa terdapat lima faktor yang akan mempengaruhi kebolehan
membaca seseorang murid.
Faktor pertama
yang dapat kita lihat dalam rajah tersebut ialah emosi.Sebagai contoh,pemberian
dorongan ataupun sokongan daripada seseorang ibu bapa kepada anaknya akan mempengaruhi
minat anaknya dalam membaca.Faktor yang kedua ialah kecerdasan.Sebagai
contoh,kanak-kanak yang memiliki kecerdasan tinggi atau dikenali sebagai cerdik
dapat menguasai kemahiran membaca dengan cepat berbandingan dengan kanak-kanak
sebaya lain.Faktor yang ketiga ialah pengalaman yang sedia ada.Sebagai
contoh,daya diskriminasi dan pendengaran yang kuat akan meningkatkan kebolehan
seseorang membaca.Faktor yang keempat ialah penguasaan bahasa.Sebagai
contoh,jika seseorang kanak-kanak mempunyai penguasaan bahasa yang tinggi maka
dia akan lebih senang dan cepat untuk melahirkan fikiran dan ayat yang dia
ingin sampaikan semasa berkomunikasi.Faktor yang terakhir ialah persekitaran
seperti keadaan di rumah.Sebagai contoh,seseorang anak lebih mudah menguasai
kemahiran membaca jika ibu bapanya mempunyai tabiat membaca kerana mereka akan
menjadi suri teladan kepada anak mereka.
2.5 TUJUAN MEMBACA
Berdasarkan
rajah di bawah,terdapat dua tujuan membaca dalam konsep membaca iaitu tujuan
serta-merta dan lanjut.
Tujuan
serta-merta adalah merujuk kepada kebolehan seseorang kanak-kanak untuk membaca
dengan bunyi sebutan dan intonasi yang tepat serta kebolehan mereka membaca
dengan senyap tanpa merasa sebarang gangguan.Kewujudan sikap suka membaca dan
keinginan untuk membaca untuk mengisi masa lapang serta menimba ilmu
pengetahuan juga menjadi tujuan serta-merta dalam konsep membaca.
Membaca dengan tujuan lanjut adalah untuk meluaskan kefahaman sendiri dan membetulkan idea-idea yang salah.Bahan bacaan akan menjadi sebagai alat untuk menambah ilmu dan pengalaman manakala latihan yang terdapat dalam bahan bacaan boleh membantu melahirkan fikiran atau idea-idea yang baik dan teratur.
3.0 RUMUSAN
Secara
kesimpulan,penguasaan kemahiran membaca sangat penting terhadap diri seseorang
terutamanya kepada murid-murid.Hal ini kerana penguasaan kemahiran membaca yang
baik baru dapat membolehkan seseorang murid itu untuk membaca dengan baik dan
faham apa yang telah dia baca maka pembelajaran mereka dapat menjadi lebih
berkesan.Membaca juga merupakan salah satu proses yang kompleks yang mana
sesuatu isi atau maklumat yang bermakna itu akan disampaikan melalui
lambang-lambang bertulis.Dengan itu,setiap orang haruslah menguasai kemahiran
membaca dengan sempurna kerana kemahiran membaca telah memainkan peranan yang
penting dalam kehidupan seharian seseorang mahupun proses pembelajaran
seseorang murid.
Berikut adalah beberapa video tentang konsep membaca:
RUJUKAN
Azliza binti Mohamed.(2012,Mac 12).Matlamat Dan Peringkat Kemahiran Membaca.scribd.com
https://www.scribd.com/doc/85009559/Matlamat-Dan-Peringkat-Kemahiran-Membaca
Kamarudin Haji Husin.(1988).Pedagogi Bahasa.Longman Malaysia.
Kamus Dewan Edisi Keempat.(2008).Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mokhtarppg.(2015,Februari 27).Definisi Dan Konsep Membaca.scribd.com.
https://www.scribd.com/doc/257111616/DEFINISI-DAN-KONSEP-MEMBACA-docx
Muhamad Yaacob.(n.d).Kemahiran Membaca.Academia.com.
https://www.academia.edu/8385507/KEMAHIRAN_MEMBACA
Raminah Haji Sarban & Rahim Syam.(1985).Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia.Penerbit Fajar Bakti.
Ulasan
Catat Ulasan