KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR OLEH NUR MAISARA BINTI MOHAMED SABRI PPISMP BAHASA MELAYU 2
PENGENALAN
Kemahiran mendengar dan bertutur merupakan kemahiran yang penting dalam
melakukan sesuatu komunikasi seperti berbual,berbincang, berbicara, soal jawab
dan lain-lain. Ketiadaan dan kurang mahir dalam kemahiran ini dapat menjejaskan
kehidupan seharian seseorang. Kemahiran ini membantu seseorang untuk
melaksanakan tugasan mereka dengan lancar.
Kemahiran mendengar yang baik membolehkan seseorang memproses sesuatu
maklumat dengan tepat manakala kemahiran bertutur yang baik membolehkan
seseorang menyampaikan perasaan atau idea mereka dengan jelas. Kemahiran
mendengar juga merujuk keupayaan murid mendengar dengan teliti, memahami dan
menghayati secara lisan perkara yang didengar dalam plbagai situasi pengucapan
serta dapat memberikan respons. Kemahiran mendengar dan bertutur mempunyai
pelbagai aktiviti yang dapat dilakukan untuk membolehkan seseorang menguasai
kedua-dua kemahiran ini. Menguasai kemahiran mendengar dan bertutur bertujuan untuk
melahirkan masyarakat yang cerdik dan petah dalam berbicara. Selain itu,
menguasai kemahiran mendengar dan bertutur dapat mengharumkan nama negara jika
dapat mengunakan kemahiran mendengar dan bertutur sebaiknya.
KONSEP
Kemahiran mendengar merupakan salah satu
keupayaan murid dalam mendengar sesuatu yang disampaikan oleh guru dengan
teliti, memahami apa yang disampaikan dan menghayati perkara yang disampaikan
dalam pelbagai situasi yang berbeza seperti syarahan, temu bual, perbincangan
dan aktiviti yang melibatkan guru dengan murid atau murid dengan murid.
Seseorang murid yang menguasai kemahiran mendengar dengan baik berupaya memberi
pandangan atau tindak balas yang sesuai dalam setiap pembelajaran dan aktiviti
yang dilakukan di dalam kelas. Manakala kemahiran mendengar pula merupakan
keupayaan murid dalam melontarkan sesuatu pertanyaan atau soalan yang tidak
difahami, keupayaan menyampaikan maklumat dan memberi pendapat, idea, meluahkan
perasaan dengan sebutan dan intonasi yang betul. Penguasaan kemahiran bertutur
yang baik membolehkan murid atau seseorang untuk menyampaikan maklumat dan
soalan jelas.
Rajah Konsep Mendengar dan Bertutur
Kemahiran mendengar dan bertutur merupakan aspek utama yang perlu
dikuasai oleh seseorang. Didapati bahawa selepas lahir, seorang bayi terdedah
kepada bunyi-bunyi bahasa terlebih dahulu sebelum mampu mengeluarkan sesuatu
perkataan atau bunyi.Hal ini terbukti bahawa kemahiran mendengar dan bertutur
merupakan kemahiran yang paling asas dalam berbahasa.
Menurut Asmah Haji Omar (2004), beliau
berpendapat bahawa seorang kanak-kanak akan menguasai kemahiran mendengar dahulu
sebelum bertutur, bertutur dahulu sebelum membaca dan membaca dahulu sebelum
menulis. C.M. Faeyten(1991) pula menyatakan. bahawa sebahagian besar
pengetahuan yang diperoleh oleh manusia melalui pendengaran tetapi hanya
sedikit sahaja yang dapat diingati. Raminah Sabran (1991) ada mengatakan, jika
seseorang manusia itu ingin meluasakan ilmu pengetahuan mereka, mereka perlu
menguasai kemahiran bertutur agar mahir dalam membaca.
TUJUAN KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
Banyak aktiviti yang telah dilaksanakan oleh guru untuk meningkatkan kemahiran murid dalam mendengar dan bertutur. Banyak tujuan dan objektif aktiviti mendengar dan bertutur.
Berdasarkan rajah di atas, banyak tujuan kemahiran mendengar dan
bertutur. Tujuan kemahiran mendengar adalah untuk memperoleh idea. Murid dapat
memperoleh idea daripada perkara yang telah diterangkan oleh guru mereka mengenai
pelajaran. Murid akan mudah untuk melakukan sesuatu tugasan yang diberikan oleh
guru setelah mendengar perkara yang telah diajar oleh guru mereka dengan mudah
kerana mereka telah memperoleh idea dengan cepat dan mudah. Selain itu,
kemahiran mendengar juga bertujuan untuk melakukan sesuatu arahan yang diberi.
Murid dapat melaksanakan sesuatu arahan yang diberikan oleh guru mereka dengan
pantas kerana mereka mempunyai kemahiran mendengar yang baik. Di samping itu,
kemahiran mendengar juga bertujuan untuk mencari isi-isi penting dalam sesuatu
ucapan atau petikan yang diberikan oleh guru. Kemahiran mendengar yang baim dan
cekap memudahkan murid untuk mencari isi-isi penting dalam sesuatu perbincangan
atau petikan yang dibacakan oleh guru dengan mudah dan cepat. Hal ini dapat
menjimatkan waktu pembelajaran. Jadi guru dapat mengajar murid mengikut jadual
pengajaran yang sebetulnya.
Rajah Tujuan Kemahiran Bertutur
Tujuan kemahiran bertutur adalah untuk memudahkan murid untuk menyebut
sesuatu perkataan dengan jelas. Hal ini dapat memudahkan guru dan rakan untuk
memahami sesuatu yang ingin disampaikan dengan tepat dan betul. Jika murid
tidak mahir dalam bertutur, murid sukar untuk berkomunikasi dengan guru mahupun
rakan mereka sendiri. Hal ini dapat melambatkan proses pembelajaran. Seterusnya,
bertutur bertujuan bertemu ramah dengan orang lain. Aktiviti ini dapat
merapatkan hubungan silaturrahim sesama manusia di samping dapat meningkatkan
lagi kemahiran bertutur. Sealain itu, mahir dalam bertutur memudahkan murid
untuk bertukar-tukar pendapat dan maklumat. Murid dapat bertukar pendapat
dengan rakan-rakan mereka yang lain apabila guru mengadakan aktiviti
perbincangan berkumpulan. Hal ini demikian dapat melatih murid menjadi lebih
berani berhadapan dengan ramai orang.
AKTIVITI KEMAHIRAN MENDENGAR DAN
BERTUTUR
Aktiviti kemahiran mendengar dan bertutur merupakan aktiviti yang diberi
oleh guru tetapi yang dilaksanakan oleh para murid. Aktiviti ini bertujuan
untuk melatih murid untuk lebih mahir dalam mendengar dan berani ketika brtutur
di hadapan khalayak ramai.
Pelbagai aktiviti yang dapat dilaksanakan untuk meningkatkan lagi
kemahiran mendengar dan bertutur. Aktiviti mendengar terbahagi kepada dua iaitu
tindak balas ringkas dan lama. Contoh aktiviti tindak balas ringkas adalah menandakan betul atau salah, melakukan pergerakan
mengikut arahan, menyusun gambar dan banyak lagi manakala tindak balas lama
adalah Mencatat isi, mengulas dan membuat ringkasan, Mendengar dan membuat
sinopsis cerita, mendengar taklimat dan lain-lain. Apabila guru membacakan
soalan, murid perlu menandakan betul atau salah setelah soalan dibacakan. Hal
ini dapat dibuktikan bahawa ini merupakan tindak balas ringkas kerana murid
tidak memerlukan waktu yang lama untuk menanda jawaban. Murid sekali gus dapat
meningkatkan kemahiran mereka dalam mendengar. Seterusnya, melakukan pergerakan
mengikut arahan yang diberikan oleh guru dapat melatih murid untuk menajamkan
lagi deria pendengaran mereka. Tambahan lagi, aktiviti menyusun gambar pula merupakan
salah satu aktiviti tindak balas ringkas yang mengajar murid mendengar dengan lebih
teliti. Kemudian, aktiviti tindak balas lama adalah Mencatat isi, mengulas dan membuat ringkasan
berdasarkan cerita atau petikan yang dibacakan. Seterusnya, aktiviti mendengar
dan membuat sinopsis cerita. Aktiviti ini mengambil masa yang lama untuk
disiapkan kerana memerlukan pemikiran yang kreatif untuk menghasilkan sesebuah
sinopsis yang menarik berdasarkan apa yang telah didengar.
Banyak aktiviti yang dapat dilakukan bagi meningkatkan dan mengasah
kemahiran bertutur. Aktiviti latih tubi sebutan ini dilasanakan untuk melatih
murid supaya menguasai bunyi-bunyi bahasa, sebutan dan pola ayat berdasarkan
latihan yang diberikan oleh guru. Latih tubi pemintal lidah ini merupakan latih
tubi sebutan yang bertujuan untuk melatih para murid menyebut sesuatu perkataan
dengan betul dan tepat. Di samping itu, aktiviti yang berkaitan interaksi
sosial seperti perbincangan, lakonan dan perbualan dapat melatih untuk
memperbetulkan sebutan mereka di samping merapatkan hubungan sesama rakan
sekelas. Seterusnya, murid dapat menguasai kemahiran bertutur dengan melakukan
aktiviti nyanyian. Menyanyi memerlukan penyebutan bunyi-bunyi dengan betul,
mengikut rentak dan nada yang tertentu. Oleh sebab itu, kemahiran bertutur
dapat dikuasai dengan mudah jika murid sentiasa melakukan semua aktiviti.
RUMUSAN
Kesimpulannya, Kemahiran mendengar dan bertutur merupakan salah satu
kemahiran yang penting dalam kemahiran berbahasa. Kemahiran mendengar dan
bertutur penting kepada semua masyarakat di negara Malaysia dan rakyat di
negara lain agar dapat melahirkan masyarakat yang bijak dalam pelbagai bidang.
Pelbagai sebab murid dilatih untuk mahir dalam mendengar dan bertutur. Dari
perkara yang telah dihuraikan, jelaslah bahawa belajar kemahiran mendengar dan
bertutur banyak kelebihan terhadap diri sendiri dan juga negara. Kemahiran
mendengar dan bertutur merupakan perkara yang paling penting setiap manusia,
jadi kita semua perlu meningkatkan lagi kemahiran kita dalam mendengar dan
bertutur.
RUJUKAN
Herney Aqilah. (2014, Julai 24). Objektif kemahiran mendengar dan bertutur
https://duniapendidikanipg.blogspot.com/2014/07/objektif-kemahiran-mendengar-dan.html
Rickson JD. (2013,April 7). Kemahiran mendengar dan bertutur. Slideshare.
https://www.slideshare.net/ozlyn/kemahiran-mendengar-18376002
Aktiviti Pengajaran Kemahiran Bertutur.(2012,November 6). Caeser-Rio.blogspot.com.
http://caeser-rio.blogspot.com/2012/11/aktiviti-pengajaran-kemahiran-bertutur.html
FaFai S. (2017,September 11). Aktiviti mendengar secara kontekstual. Slideshare.
https://www.slideshare.net/FaFaiS/aktiviti-mendengar-secara-kontekstual-bmm1034-kemahiran- bahasa-dalam-bahasa-melayu
Definisi dan konsep kemahiran mendengar dan bertutur. dokumen.tips.
https://dokumen.tips/documents/definisi-dan-konsep-kemahiran-mendengar-dan-bertutur.html
Ulasan
Catat Ulasan